Měření paliva AURIS
|
|
|
Předpokládáme,
že krom standardních vlastností systému EchoTrack (vyhodnocování polohy,
rychlosti, kniha jízd…) kladete důraz především na měření spotřeby PHM. Tuto
problematiku dovedeme řešit následujícími způsoby:
|
Měření hladiny paliva na
stávajícím plováku vozidla
|
- nevýhody: nižší přesnost (dle typu a značky)
- výhody: nízké pořizovací náklady, snadná
instalace, prakticky žádné viditelné zásahy do vozidla, u novějších vozidel
postačí pro detekci čerpání a spotřeb za delší období.
- Velmi dobré výsledky dosahujeme u vozidel
Mercedes Actros, Atego vyrobených po roce 1999; zde je chyba měření na nádrži
600l cca. 3%.
- Takřka nepoužitelná je tato metoda u vozidel DAF
do roku 2002, kde originální plováky neměří horních cca. 80 – 100 litrů objemu nádrže u vozidel MAN,
MAN TGA a Renault r.v. 2000+ lze dosáhnout zpravidla chyby v mezích 5%
|
Vybavení vozidla přídavným plovákem AURIS
|
jedná
se o trubkový plovák pracující na principu spínání magnetických relé; na 1 cm výšky hladiny připadají 3
snímačene
- nevýhody:
pořizovací cena ,
nutnost vrtání nádrže, delší instalace
- výhody:
tento trubkový plovák dosahuje přesnosti 0,5%, možnost měřit hladinu paliva i
při vypnutém vozidle
|
|
Odečítání údajů přímo ze
systémové sběrnice CAN-BUS
|
- nevýhody:
jen pro novější vozidla (cca 2 – 3 roky staré), přesnost závislá na výrobci,
často je poměrně přesný údaj o okamžité spotřebě, avšak celková spotřeba za
období se počítá méně přesně
- výhody:
nízké pořizovací náklady (je-li vozidlo vybaveno rozhraním CAN-BUS), soulad
s palubním počítačem vozidla, získání dalších provozních veličin vozidla
(otáčky, kroutící momenty, řazení…)
- v současné době je možno připojit jednotku EchoTrack
k systémové sběrnici vozidel MAN, SCANIA, DAF, Deimler-Chrysler
|
Měření průtokoměrem
|
- nevýhody:
vysoké pořizovací náklady (cca. 15 – 20 tis. Kč / vozidlo), možnost ucpání
palivových přívodů, zdlouhavá instalace
- výhody:
přesná informace o množství skutečně spáleného paliva
|
Kombinace měření na originálním
nebo vlastním plováku s detekcí motorhodin chodu přídavných zařízení
|
Zařízení
EchoTrack je schopno přesně detekovat chod přídavných zařízení (např.
nezávislého topení) a v závislosti na otáčkách počítat normovanou
|
- spotřebu.
S touto metodou jsou např. velmi dobré zkušenosti u firmy TransportCement,
kde se měří chod kompresorů a z tohoto přepočítává spotřeba vozidla.
|
Mobilní
jednotka EchoTrack dosahuje dobrých výsledků při měření spotřeby z údajů plováků
díky speciálnímu algoritmu vzorkování a filtrování měřené veličiny. Výše
popisovanou přesnost se týká dynamického měření za jízdy. Při vyhodnocování
příbytku / úbytku PHM na zastávkách (čerpání) je přesnost měření větší. Hlavní
nebezpečí pro kvalitní měření paliva u standardní výbavy dodané výrobcem
spočívá zejména:
|
- Ve špatném
měřícím rozsahu – plovák neměří hodnoty příliš plné / prázdné nádrže
- V kvantování
hodnot – zejména starší DAFy pro omezení kmitání ručky přístroje ukazují
v rozsahu hladiny několika cm stále stejnou hodnotu
- V měření u vozidel s přídavnými nádržemi – může
docházet k uzavírání propustí, přelévání paliva atd.
|
|
|